dissabte, 20 de desembre del 2014

Metàfores sobre l'ús de l'ordinador en educació

Extret de: http://goo.gl/NLQbTP
Actualment, els ordinadors tenen moltes funcions i usos, a continuació us presento alguns d'ells.
  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor: "Fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge". L'ordinador guia i fa de tutor de l'alumne durant el seu procés d'aprenentatge. El sistema que s'utilitza s'assembla a relació entre el professor i l'estudiant i segueix la seqüència iniciació-resposta-avaluació. Tot i que és un bon sistema d'aprenentatge, també té punts febles, atès que l'ordinador detecta quin és l'error, però no sap d'on prové, per tant no el pot resoldre. Un exemple d'aquest programari és JClic, un exemple dels exercicis que ens ofereix JClic és l'activitat dels Conills, la qual està formada per diferents exercicis. 

  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne: en aquesta metàfora l'alumne és qui controla l'ordinador i qui dóna les directrius per dur a terme l'activitat. El paper del mestre queda en un segon pla i la seva funció és de suport. Un exemple d'aquest tipus de programari és l'Scratch, el qual permet a l'alumne donar diverses directrius que el gat, o el personatge escollit, realitzarà.
A continuació, us presento un exemple, en el qual apareixen les directrius donades i el resultat:
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador: un altre ús que se li pot donar a un ordinador és el de simulador. Amb aquest ús podem representar accions que es realitzen a la vida real, el perill d'aquestes simulacions és que no són del tot reals i l'alumne pot arribar a assolir que la realitat és la representada d'ordinador. Això es pot veure reflectit a la Doctora Xinxeta, la qual ens ofereix diverses activitats de simuladors.
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina al laboratori: l'ordinador, com la majoria de coses, té avantatges i inconvenients, per exemple ens proporciona eines molt potents i alhora ens dóna una visió indirecta de la realitat. Les opcions que ens pot proporcionar un ordinador no arriben a la realitat, però la complementen i poden ajudar a assumir i aprendre la realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada