dilluns, 5 de gener del 2015

Competència Comunicativa

Extret de: http://goo.gl/VPsKzW
Aprendre a parlar és una experiència social. Per Gumperz i Hymes, la competència comunicativa és Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significatius. Per seguir endavant, cal deixar clar que sempre es parla amb un objectiu i que ningú parla per parlar, entenent per parlar com l'acte de parla, és a dir, cada un dels anunciats lingüístics que produeix un interlocutor perquè passin coses. Per tant, a l'hora de parlar s'ha de tenir en compte el que diem, el que volem dir i l'efecte que volem produir.

La competència comunicativa està fonamentada en quatre tipus de coneixements i habilitats, que són els següents:
  • Competència lingüística/ gramatical: fa referència al domini del codi lingüístic.
    • Nivell fonològic.
    • Nivell morfològic.
    • Nivell sintàctic.
    • Nivell lèxic i semàntic.
  • Competència sociolingüística: fa referència a les regles socioculturals d'ús.
    • Situació de participants.
    • Propòsit de la interacció.
    • Normes i convencions de la interacció.
  • Competència discursiva: fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
    • Cohesió de la forma.
    • Coherència del significat.
  • Competència estratègica: fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbals que es poden utilitzar per: 
    • Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
    • Afavorir l'efectivitat de la comunicació.
Per acabar, dir que per tenir una bona competència comunicativa s'ha de tenir en compte la llengua oral formalel llenguatge i les llengües.

Informació extreta de: Rosa Soler.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada