Extret de: http://goo.gl/zWbxPv |
CAPÍTOL 1: LA IMPORTÀNCIA DE LA COMUNICACIÓ ORAL.
- Es pot aprendre a parlar en públic?
- Retòriques:
- Bona retòrica: està plena de sentit i és senzilla, clara, original, moderna i sincera.
- Mala retòrica: està buida i és pomposa, artificiosa, tòpica, arcaica i falsa.
- La primera dificultat: el control dels nervis:
- L'efecte melic.
- Augment d'adrenalina.
- Bona preparació.
- Desdramatització del discurs.
- Trucs pràctics:
- Fer pauses del discurs.
- Aclarir la beu i veure aigua.
- Somriure.
- Respirar profundament i lentament.
- Examinar a l'audiència.
- Dominar el principi i el final.
- Tenir autoconfiança.
- Quatre preguntes teòriques:
- Per què?: L'objectiu.
- A qui?: Al públic.
- Què?: El guió.
- Com?: Els mitjans.
CAPÍTOL 2. COM PARLAR EN PÚBLIC.
- Improvisació i naturalitat:
- El discurs no ha de ser llegit.
- S'ha de tenir un resum.
- S'han d'afegir o eliminar idees a mesura que avança el discurs.
- El guió i la memòria:
- Per improvisar s'ha de dominar el guió.
- No s'ha de memoritzar.
- Entonació.
- El "feedback": la mirada.
- S'ha de modificar el discurs i adaptar-lo a l'audiència.
- La importància de la veu:
- Volum: varietat al discurs, crida l’atenció i posa èmfasi.
- Velocitat: adequació, regular la velocitat a mesura que l’orador va parlant.
- Vocalització i articulació: dicció correcta per millorar l’articulació.
- Actitud: adequar el discurs al context i a la situació en què es pronuncia.
- La respiració:
- Fer pauses.
- Respiració del diafragma.
- El silenci.
CAPÍTOL 3. EL LLENGUATGE ORAL.
- Claredat, precisió i brevetat:
- Claredat: precisió i brevetat.
- Precisió: anar directament als fets.
- Brevetat: sintetitzar.
- Una tècnica bàsica: explicar amb exemples:
- Analogia i comparació.
- Paràbola o anècdota.
- Citació o refrany.
- L'humor:
- S'ha de combinar la seriositat amb l'humor per trencar barreres amb el públic, adquirir confiança i relaxar-se.
- Parlar bé en Català:
- S'ha de dominar la llengua.
- Correcció lingüística.
- Dialectalisme.
- Altres figures retòriques:
- Paradoxa.
- Eufemisme.
- Antítesi.
- Ironia.
- Onomatopeia.
- Asíndeton,
- Pregunta retòrica.
- Clímax.
- Circumloqui.
- Hipèrbole.
- Minimització.
- Personificació.
- Sinècdoque,
- Suspens.
- Anticipació.
- Recordatori.
- Repetició.
CAPÍTOL 4. EL LLENGUATGE CORPORAL.
- L'actitud, començar amb un somriure:
- La posició del cos és l'autoritat.
- La gesticulació és l'energia.
- La mirada és la consciència del públic.
- La posició del cos:
- Ensenyar el cos sencer.
- Moure'ns de tant en tants.
- Evitar els moviments cíclics.
- Evitar els tics repetitius.
- No creuar els braços.
- La gesticulació:
- Ha de ser natural i personal.
- S'ha de desenvolupar i millorar.
- La mirada:
- S'obté confiança.
- El conductisme:
- Si canviem una conducta, es pot modificar la causa d'aquesta.
CAPÍTOL 5. TIPUS DE MITJANS AUDIOVISUALS: LA INFORMACIÓ VISUAL.
- No s'ha d'abusar dels mitjans audiovisuals:
- L'orador, és qui a de convèncer al públic.
- Els mitjans audiovisuals remarquen conceptes.
- Són perfectes per donar informació sobre l'estadística.
- Com tractar la informació estadística:
- Gràfic de barres.
- Gràfics lineals.
- Gràfics circulars.
- Les exposicions del Power Point:
- És visual i auditiu.
- És un suport.
- Informació no estadística: esquemes:
- Relacionen conceptes.
- Organitzen la informació.
- Faciliten l'enteniment.
CAPÍTOL 6. COM PREPARAR UN DISCURS: EL GUIÓ.
- Què és?
- Idees principals.
- Idees secundàries.
- El mètode:
- Aproximació i esquema general.
- Recerca d'idees, estructuració i guió definitiu.
- Aprendre a pensar.
- Tècniques per buscar idees: la creativitat:
- Lògiques:
- La documentació i el context.
- Les 6 W.
- El cub.
- Anàlisis FDOA (punts Forts, punts Dèbils, Ocasions, Amenaces)
- Creatives:
- Pluja d'idees.
- Recerca analògica.
- L'atzar.
- Mapes conceptuals:
- Mapes conceptuals.
- Esquema lineal.
- Evitar paraules negatives:
- Reconèixer els errors.
- Fixar-se en l'altre positivament.
- Per valorar i sintetitzar:
- Resum.
- Interpretació.
- Creació.
- Com ser positiu:
- Les dues cares de la moneda.
- Amargar negatiu en un bosc d'arbres positius.
- Saber escoltar: una virtut rara:
- Estar atent.
- Sospesar i jutjar.
- Escoltar sense jutjar.
- Respondre.
CAPÍTOL 7. LA INTRODUCCIÓ I LA CONDUCCIÓ DE LA PRESENTACIÓ ORAL O DISCURS.
- Estructura del discurs:
- Introducció.
- Desenvolupament.
- Desenllaç.
- La introducció resum:
- Communis
- Els bons comunicadors.
- Guanyar-se a l'interlocutor i seduir-lo.
- Catorze fórmules introductòries:
- L'efecte sorpresa.
- Demanar atenció al públic.
- Titulars periodístics.
- Anècdota personal.
- Un bocí de vida.
- Citacions o refranys.
- Suports.
- Referir-se a oradors anteriors.
- La idea principal.
- Identificació.
- "Posar les cartes sobre la taula".
- Analogia.
- Actitud.
- Combinació de mètodes introductoris.
- Les conclusions:
- Fórmules conclusives.
- Tancament i col·loqui.
CAPÍTOL 8. EL DESENVOLUPAMENT DE LA PRESENTACIÓ ORAL.
- Discursos per informar:
- Estructura descriptiva,
- Estructura cronològica.
- Discursos per convèncer:
- S: Situació.
- A: Argumentació.
- P: Proposta.
- Idees.
- Estructura de les 4P:
- Posició.
- Problema-objecte.
- Possibilitats-estratègia.
- Proposta.
- Estructura SOAP:
- Situació.
- Objectiu.
- Argumentació.
- Proposta.
- Pautes d'atenció.
- Les notes:
- Material de suport.
- Notes persones.
- La reiteració.
- Decàleg del llenguatge oral:
- Parlar amb frases curtes.
- Repetir.
- Jutjar amb les oposicions.
- Fer canvis de to.
- Exemplificar.
- Pausar.
- Utilitzar acudits,
- Enumerar.
- Avançar i recular.
- Canviar el to.
CAPÍTOL 9. VUIT EXEMPLES DE SITUACIONS COMUNICATIVES.
- Tot allò après anteriorment també es pot aplicar a:
- La conversa del contacte.
- L'encàrrerc o Briefing.
- L'entrevista de feina.
- La compravenda.
- La negociació.
- La discussió.
- El debat, com fer de moderador.
Informació extreta de: Joana Rubio i Francesc Puigpelat. (2000). Com parlar bé en públic. Barcelona: labutxaca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada